Föräldrabeteenden som gör mig galen 3

Att namnge barn efter personer på film. Neo, Gandalf och Liam är inte namn som ger den nya lilla människan full valfrihet för framtiden. ”Statsminister Neo Persson”, skulle du rösta på honom?

Och lilla Engla, lillasyster till Tindra, jag såg dem i en födelseannons: kan de vara arga? Tjocka? Bli tagna på allvar?

32 Comments »

The URI to TrackBack this entry is: http://hemligapappan.blogsome.com/2005/09/27/foraldrabeteenden-som-gor-mig-galen-3/trackback/

  1. Haha! Jag tycker att Engla låter som en tring ung dam. Typisk trind flicka med stort hår som är lockigt. Så ja, man kan nog vara tjock om man heter Engla. Och heter man Engla och Tindra måste man bli punkare för att göra revolt eller bli världens sötaste eller frommaste för att anpassa sig. Och Tindra kan oxå vara en liten tjockis. Så där tring och glad, ja. Klart de kan bli tjockisar. Och arga tror jag att de är. Som fan! :)

    Comment by nina — September 27, 2005 @ 6:06 pm

  2. Det är viktigt att komma ihåg att det är DINA uppfattningar om namn som Tindra och Engla. I och med generationsskiften som sker även inom namnvärlden så tror jag mycket väl att en utrikesminister en vacker dag heter Engla…

    Comment by Karro — September 27, 2005 @ 6:27 pm

  3. Måste inflika att jag har ännu inte träffat det barn som inte har “vuxit i” och “fyllt ut” sitt namn, hur märkligt namnet än har låtit vid första “anblick”.

    Comment by Blink — September 27, 2005 @ 8:12 pm

  4. oh, Tindra är mitt största hatnamn! tala om att sätta förväntningar på sin dotter. här ska det bli en liten söt flicka som tindrar med ögonen minsann. men om inte lilla Tindra vill tindra då? Vilda är förressten lika illa fast åt andra hållet.
    Det är nog lika jobbigt att vara tvungen att revoltera mot sitt namn som att vara tvungen att leva upp till det. Nej tacka vet jag rejäla namn utan betydelse. Som Karin. :)

    Comment by stina — September 27, 2005 @ 8:44 pm

  5. För den delen kan Karin härledas till Katarina, som ska betyda ren eller kysk. Så betyder något gör det allt. Jag tycker namn är jätteintressant och jag tror det är viktigt vilket namn man ger sitt barn. Ett udda namn måste man försvara eller leva upp till, men det behöver ju inte vara något dåligt. Att vara Anna #3 är väl inte superkul det heller kan tänkas. Man kan ju faktiskt också som förälder helt enkelt tycka att Tindra är ett väldigt vackert namn. För övrigt så skulle jag, om jag fick för sambon, gärna döpa två eventuella döttrar till Alva och Engla. :D

    Comment by Prala — September 27, 2005 @ 9:06 pm

  6. Tråkigt inlägg. Jag tror inte att föräldrar som döper sitt barn till Tindra eller Engla tänker att barnet därigenom skulle bli extra ljuvt, eller fromheten själv och aldrig någonsin komma i närheten av en agressivitet, lika lite som föräldrar till Björn tänker att det nog blir en stark bjässe bara han får heta Björn. Kanske är det bara så att man hittar ett namn som känns både vackert och fint och tilltalande.

    Comment by Englas mamma — September 28, 2005 @ 6:56 am

  7. Förstår vad du menar, men jag håller med en av de ovanstående, nämligen att det är generationsskifte nu och så många som döps till Engla och Leia och Liam och Tindra att man inte kommer att reagera på det i framtiden även om det är lite ovant nu.

    Just nu är Albin och Agnes favorit-namn på bebisen i min mage! :-)

    Comment by Jenny — September 28, 2005 @ 9:15 am

  8. Nä, jag håller fullständigt med Hemligapappan i det här fallet. Fast Vilda är värst. I synnerhet när det lilla barnet fötts till ett par neurotiska 70-talister i mediesvängen i ett analdesignad lägenhet med köksmosaik och stringbokhyllor. Vilket Vildor märkvärdigt ofta gör ;-)

    Comment by Dagmar — September 28, 2005 @ 9:30 am

  9. nej jag vet att nog att namnet Karin inte saknar betydelse. om inte annat så betyder det ju i alla fall något för Karins föräldrar. jag såg att det såg illa ut men hann inte rätta mig. men det har inte en omedelbar betydelse, som till exempel Tindra.

    Comment by stina — September 28, 2005 @ 10:36 am

  10. Jag känner mig böjd att hålla med Englas mamma, det är helt individuellt med namnsättning och idéerna är många…
    Min son är döpt efter författaren Dante Alighieri som levde på 1200-talet, och han passar verkligen i sitt namn, jag tyckte inte det kändes pretentiöst, men samtidigt inte alldeles för vanligt heller, så jag är nöjd…
    Karin kommer säkert att vara ganska ensam om sitt namn då det precis som det skrivs ovan antagligen är dags för ett generationsskifte inom många områden, och det då blir vanligt med våra mer “krångliga” namn ett tag…
    Men det finns lika många människor som utseenden ihop med namn, så….

    Comment by maruschka — September 28, 2005 @ 2:22 pm

  11. Jag har alltid haft en teori att man växer i sitt namn och formas efter det på ett omedvetet plan. Vikingarnas benämningar på varandra var nog inte helt fel, som var mer som adjektiv.

    MVH Karro på Glamourbloggen

    Comment by Karro på Glamourbloggen — September 28, 2005 @ 8:26 pm

  12. Även flickor kan Tindra. Men dom gör det på sitt eget vis! Och Ängla är ju fullständigt underbart. Som namn betraktat. Är det för att jag bara har pojkar? Alla barn fyller ut sina namn. På sina egna och personliga vis! Det tror jag på!

    Comment by Gunilla — September 28, 2005 @ 8:27 pm

  13. Arga och tuffa flickor skulle det vara! Dom kan också tindra;D sorry!

    Comment by Gunilla — September 28, 2005 @ 8:28 pm

  14. Fast man växer inte alltid i sitt namn tror jag. Jag har en kompis som heter Barbro. Såklart att hon var tvungen att göra uppror och bli punkare. Det finns inte ngt alternativ när man som 79:a döps till Barbro. Det är bara att inse. :)

    Comment by nina — September 29, 2005 @ 9:10 am

  15. Vilka namn är de nya -is och -y barnen (dennis, johnny osv). När jag växte upp var Jeanette, Charlotte och Felicia “fulnamnen”. Tindra och Ängla är verkligen osnygga namn.

    Comment by Sanna — September 29, 2005 @ 10:16 am

  16. Jag tror att Kevin är ett sådant namn, som riskerar att bli en “negativ klassmarkör”. Kevin Costner gjorde en hyfsad rulle i början på 90-talet, så blev det med det. Hur många nyfödingar får heta Kevin i dag?

    Comment by hemligapappan — September 29, 2005 @ 5:57 pm

  17. Håller med om Kevin. Liam är nog också ett sånt “negativ klassmarkör”-namn. När jag växte upp var det Petra, Åsa och Su(s)i(e) som var “dräggnamn”, dvs de tuffa brudarna. Och ALLA killar hette Henrik, Patrik och Fredrik, flera stycken i varje klass. Det är så synd när det blir så.

    Engla och Tindra är fina! Synd att Tindra har blivit så vanligt bara.

    Comment by crrly — October 1, 2005 @ 3:29 pm

  18. Min Tindra kan vara både argast o envisast! :D
    Men oftast så är hon en glad tjej som lever “upp” till sitt namn ;)

    Comment by Miia — October 6, 2005 @ 8:19 am

  19. föräldrar vill att deras barn skall ha ett speciellt namn..för de är speciella och unika - och då döper dom ungen till Tindra osv - det är ju olika vad man tycker är fint - jag tycker Karin är himla fint!!

    Comment by Pella — October 6, 2005 @ 8:03 pm

  20. Ja, det här är känsliga saker. Ni som säger att känslan för namn kommer att ändra sig: jag tror att ni har helt rätt. Men 27 föräldrapar döpte sina döttrar till Shakira förra året… Det går aldrig väl.

    Comment by hemligapappan — October 7, 2005 @ 5:12 pm

  21. läste om npgra som ville döpa sin unge till IKEA - men de fick inte det ..

    Comment by Risifrutti — October 7, 2005 @ 7:58 pm

  22. Själv tycker jag att Tindra och Engla är fina namn men skulle nog inte döpa mina eventuellt kommande barn till något av dem. Saga, Liv och Alva däremot…

    När det gäller Kevin och “negativ klassmarkör”… Jag tror att Cassandra och Jennifer också kommer hamna där. Hiskeliga namn på barn osm inte bor i engelsktalande länder.

    Comment by Anna — October 10, 2005 @ 6:22 am

  23. Jag har två flickor. Engla 5år och Alva 2 månader. Engla är den mest envisa och egensinniga flicka jag känner. Hon kan bli arg så att gnistorna står som spön i backen (kan man blanda två uttryck så?;)) Skulle man namnge sina barn efter deras personlighet borde hon nog heta Pippi Långstrump!!!När hennes personlighet formades (i magen och som spädis) var hon knappast medveten om sitt namn och dess betydelse… Tror inte att namnen präglar en i grunden men om man vill och tillåter det så kan man nog färgas lite av det.

    Comment by Katarina — October 10, 2005 @ 1:31 pm

  24. Visste du att Karin betyder kuk på albanska… Och nu finns det ju rätt gott om kosovoalbaner i det här landet!

    Comment by Miss Mary — October 13, 2005 @ 1:11 pm

  25. Ja, alltså med ovanstående inlägg menade jag inte att vata elak på något sätt. Karin är ett fint namn, min syster heter det. Menade bara att namn har olika innebörder för olika människor. Och modet ändras hela tiden. När jag var liten (född 75) ansågs Oskar fult, idag heter många små killar det. Och Henrik Schyffert som ville vara trendig kallade ju sina små söner för Janne o Ove - snart kommer de igen 40-talistnamnen. Mina barn ska heta Birgit, Kjell och Gun. Tack för en bra blogg…

    Comment by Miss Mary — October 13, 2005 @ 8:25 pm

  26. Vi döpte vår son till Ville, dels för att det fanns i familjen men främst för att vi yucker det är tråkigt när man döper ett barn till något som har ett självklart smeknamn (typ Mikael - Micke). Och så känns Ville lite tidlöst och halv-ovanligt.
    Men nu har vi ju insett att våran Ville komme växa upp med tusen andra Villar tack vare den lite “vill ge vårt barn ett snobbigt namn”- trenden med alla William som föds dagligen…

    Comment by Linn — October 28, 2005 @ 9:26 pm

  27. oj vad mycket sjuka inlägg O_o;;
    om att folk som döper barn till william är snobbiga, och folk som döper barn till tindra är vidriga och sätter krav på barnen att dom ska vara tindriga och glad. i japan döper man barn till “vackersoluppgång” och “asiatisk frukt” och ibland tillomed “bred mun” oftast försöker folk nog bara hitta vackra tecken då, så meningen har inte lika stor betydelse jämt. i svenskan så tror jag folk vill hitta ett namn som dom själva tycker är fina.
    själv heter jag elvira och hela livet har jag hatat mina föräldrar för det. jag är nu 25 och har de senaste 7 åren börjat gilla det. mycket annorlunda, nu kanske tjejer döps till det dock. det är ju ett tant namn trots allt och gun o agnes osv har ju blivit poppis igen.
    hela min uppväxt har jag tänkt att mina barn minnsan ska få heta maria och anna och karin. men efter att ha gått i skolor med klasser som har haft 3 karin, 5 anna och 2 maria och sen bara jag med ett annat namn så tycker jag inte om de så mycke längre. förhopningsvis är det bättre mix nu, så att annorna inte blir så många, och jag tror inte heller at shakirorna o tindrorna blir för många heller.

    låt föräldrar döpa sina barn till vad dom vill. visst det kanske är pga snobbighet, att man vill va artsyfartsy osv. men det är faktiskt inte någon annnans ensak vad man väljer att döpa sina barn till.

    Comment by elvira — November 19, 2005 @ 7:32 am

  28. Nä, värst är innovativa stavningar:
    Cazzandra, Hwilya, Xtina.
    Hatobjektet no.1. är dock: CHEWIN! Uttala det på engelska!
    Bara att surfa in på familjeliv.se, där finns det massor med människor med taskig smak. Det är inte klokt vad folk döper sina telningar till.
    Joline, Destiny, Liam och Ahndreaz: stort lycka till i livet!

    Comment by arbetande mamman — August 17, 2006 @ 11:54 am

  29. Jag känner en vuxen Tindra som jag tar på allra högsta allvar. Hon är jätteproffsig när vi får jobba ihop. Jag har aldrig funderat över att hennes namn skulle vara konstigt. Fram för fler Tindra och Mejla och färre Johan och Lisa.

    Comment by Svante — August 17, 2006 @ 3:45 pm

  30. Oj, jag visste inte att jag hade ett “dräggnamn” - Åsa. Tyvärr hjälpte det inte, för jag fick inte leka med de tuffa tjejerna i alla fall.

    Comment by Åsa — August 29, 2007 @ 8:43 am

  31. Är det vuxna människor, med vårdnad om barn och i många fall säkert också ansvarsfulla arbeten som sitter här och på ALLVAR tycks tro att barn blir begränsade av sina namn eller att förnamn över huvudtaget påverkar ens förutsättningar i livet? (Enstaka undantag finns, såsom arbetsgivare och bostadsförmedlare som ratar alla med arabiska förnamn, men det var väl knappast det som diskuterades) Isdåfall blir jag livrädd!
    Är det ett sådant klientel som ska skapa grundtryggheten för nästa generation? Isåfall är jag varken särskilt oroad över klimatfrågan eller kärnvapen längre, det går åt helvete ändå när dagens föräldrar är så trångsynta och fördomsfulla. Hur f-n kan någon seriöst tro att kvinnors förutsättningar saboteras enbart för att de heter Tindra eller Engla? Tror denna pajas på allvar också att en pojke som heter Sten blir en känslokall psykopat p.g.a sitt namn?
    Eller att en pojke som heter Robert blir rå och brutal i sitt sätt mot andra människor? Manfred måste väl vara ett manschauvinistiskt namn, och Sven låter väl lite rasistiskt?

    Själv är jag en gammal ROKS-feminist som knappast är omedveten om genus och könsroller, men detta var det värsta jag hört talas om när det gäller överanalyserande.
    Inte konstigt att folk är misstänksamma mot genusdagis. De tror väl felaktigt att det är sådan här flumskit det handlar om.

    Comment by Lisa — September 5, 2007 @ 9:18 am

  32. Du har kanske rätt, Lisa. Men nog gör många i dag en koppling till Ronny, Conny och Sonny som namn som oftare finns hos motorcykelgäng än i tennisklubbar, för att ta ett exempel från femtio- och sextiotalet?

    Visst finns det fler Didrik på banken än på betodlingen?

    Jag tror nog - tyvärr - att det finns en del kopplingar i människors medvetanden till olika förnamn. Och de kopplingarna är nog sällan resultatet av genomtänkta analyser, utan av omedelbara känslor - vilket ju är en central del av hur en människa uppfattar en annan.

    Sedan är det en annan sak att man gott kan se det som ett gemensamt ansvar att försöka komma bort från sådana “laddningar” kopplade till olika namn!

    Comment by hemligapappan — September 5, 2007 @ 5:24 pm

RSS feed for comments on this post.

Leave a comment

Line and paragraph breaks automatic, e-mail address never displayed, HTML allowed: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <code> <em> <i> <strike> <strong>




Bloggtoppen.se